Kodėl vaikams reikia vitamino D ir kur jo gauti?

@ Shutterstock

„Pampers“ pataria: vitaminas D, visų pirma, užtikrina normalų stiprių kaulų ir dantų vystymąsi, todėl jis itin svarbus vaikams. Deja, jo trūkumas yra labai dažna problema, tad tėveliams reikėtų atkreipti į ją dėmesį ir užtikrinti, kad vaikai būtų aprūpinti šiuo svarbiu vitaminu.

Kodėl vitaminas D yra toks svarbus?


Vitaminu D vadinamos kelios panašios medžiagos: lamisterolis (vitaminas D1), ergokalciferolis (vitaminas D2), cholekalciferolis (vitaminas D3), dihidrotachisterolis (vitaminas D4). Žmogui svarbiausi yra ergokalciferolis (D2) ir cholekalciferolis (D3).

Daugelis puikiai žino, kad vitaminas D yra atsakingas už stiprius kaulus ir dantis, tačiau jis yra būtinas ir daugeliui kitų organizme vykstančių funkcijų.

Vitamino D funkcijos:

  • Kalcio ir fosforo apykaita organizme. Vitaminas D pagerina kalcio ir fosforo įsisavinimą, todėl jis siejamas su kaulų ir dantų sveikata, tinkamu kaulų ir dantų formavimosi procesu.
  • Normali raumenų funkcija. Vitaminas D reikalingas normaliam raumenų darbui, greitesniam jų atsistatymui.
  • Stipri imuninė sistema. Tyrimai rodo, kad vitaminas D yra siejamas su efektyviu imuninės sistemos darbu.
  • Apsauga nuo vėžio ir kitų ligų. Įrodyta, kad stokojant vitamino D padidėja rizika susirgti storosios žarnos, prostatos, kiaušidžių ir krūties vėžiu. Vitamino D trūkumas taip pat siejamas su alerginių ligų, bronchinės astmos, reumatoidinio artrito, išsėtinės sklerozės, širdies ir kraujagyslių ligų, arterinės hipertenzijos, cukrinio diabeto, inkstų ligų atsiradimu.
  • Gera psichinė sveikata. Vitamino D trūkumas yra viena iš nervingumo, prastos nuotaikos, greito nuovargio, depresijos atsiradimu.

Iš kur gauti vitamino D?

Didžioji dalis, net 80-90% vitamino D pasigamina mūsų odoje, veikiant ultravioletiniams saulės spinduliams. Likusius 10-20% vitamino D gauname su maistu.

Vitamino D šaltiniai:

  • Saulės šviesa;
  • Maisto produktai: riebi žuvis (lašiša, tunas, skumbrė, ungurys ir kt.), iš žuvų kepenų pagaminti žuvų taukai, kiaušinių tryniai, grybai, mielės;
  • Vitaminu D specialiai praturtinti produktai (vitaminu D kartais praturtinamas pienas ir jo produktai, margarinas, pusryčių dribsniai ir kt. Tai turėtų būti nurodyta ant pakuotės);
  • Maisto papildai su vitaminu D.

Ar vaikui trūksta vitamino D?

Naujagimiai vitamino D gauna iš mamos, tačiau atsargos nėra didelės. Jeigu naujagimis yra išnešiotas, atsargos pasibaigia 4-8 gyvenimo savaitę. Jeigu vaikelis gimė per anksti, jis vitamino D yra sukaupęs dar mažiau. Paprastai kūdikiams nuo 4 gyvenimo savaitės rekomenduojama papildomai duoti vitamino D.

Vitamino D stokos problema yra dažnesnė tarp vyresnių vaikų ir suaugusiųjų, nes jie įprastai nevartoja vitamino D papildų. Dažniausiai vitamino D trūkumas pasireiškia nuovargiu, prasta nuotaika, susilpnėjusia imunine sistema.

Didesnį vitamino D trūkumą galima įtarti, jeigu vaikas (ypač šaltuoju, tamsiuoju metų laiku arba ankstyvą pavasarį) yra vangesnis, irzlesnis, liūdnesnis, dažniau serga peršalimo ligomis, bronchitu, gripu, plaučių uždegimu.

Kritinis vitamino D trūkumas yra siejamas su rachitu, kaulų, dantų susilpnėjimu. Vitamino D stokojantiems kūdikiams ir vaikams deformuojasi kaukolė, kaulai, sutrinka dantų augimas, dantys auga labai silpni, dėmėti, greitai genda.

Nepaisant dažnai pasitaikančios vitamino D stokos, svarbu žinoti, kad šis vitaminas kaupiasi organizme, todėl jo galima perdozuoti. Būnant saulėje ar valgant vitamino D turinčius maisto produktus jo perdozuoti nepavyks, tačiau tai labai realu netinkamai vartojant maisto papildus. Juos vartoti ir duoti vaikams reikia atsargiai, pasitarus su gydytoju arba vaistininku. Pageidautina prieš vartojimą atlikti kraujo tyrimą ir nustatyti vitamino D kiekį.

Perdozavus vitamino D pasireiškia apsinuodijimą primenantys simptomai: vangumas, silpnumas, pykinimas, vėmimas, viduriavimas. Organizme atsiranda kalcio nuosėdų, gali sutrikti inkstų veikla. Vitamino D perteklius siejamas su ateroskleroze.

Komentarai

Kūdikių ir vaikų sveikata

Nerandi straipsnio? Pasinaudok paieška

Reklama

Populiariausi straipsniai

Reklama

Populiariausi receptai

Naujausi komentarai

Ar žinote, kad...

Kalbant apie vaikus Japonijoje nevartojami žodžiai "blogas" ir "negeras".

Reklama

Junkis prie mūsų ir Facebook'e!

Rinktiniai straipsniai

Reklama

Naudinga

Populiariausi straipsniai